השאירו פרטים

אבחון דידקטי

אבחון דידקטי
היתרונות שלנו
שירות מהיר ואדיבצוות מקצועי ומיומןניסיון של שנים רבותמחירים נוחים לכל כיס!
מעוניינים לשמוע עוד? השאירו פרטים!
אבחון דידקטי הוא אבחון שבודק יכולות קוגנטיביות ומיומנויות בסיסיות ביניהן קריאה, כתיבה, חשיבה מילולית ועוד, על מנת לאמת או לשלול ליקויי למידה.

אנחנו נתקלים בהמון מקרים בהם תלמיד או סטודנט מפגינים יכולות נמוכות מהמצופה או במקרים בהם התלמיד משקיע מאמצים רבים אך ההישגים שלו עדיין נמוכים. לעתים יש סיבות לכך שלא נגלות לעין ונדרש לבצע אבחון דידקטי על פי המלצת הצוות החינוכי בבית הספר או על פי שיקול דעתם של ההורים, על מנת לבדוק מה הם הקשיים של אותו תלמיד ולתת לו את הכלים כדי להפיק את המיטב מיכולותיו למרות קשיים אלו.

מה זה אבחון דידקטי?

אבחונים דידקטיים מבוצעים על ידי מאבחנים מומחים שהוסמכו לכך על ידי משרד החינוך והאבחונים עצמם אורכים בדרך כלל בין 3 ל-5 שעות במפגש אחד או יותר בהתאם ליכולותיו של התלמיד לבצע את כל המבחנים במפגש אחד. מטרת האבחונים היא לאמת או לשלול חשד ללקות למידה ועל סמך הממצאים שיתגלו להתוות את הבסיס להמשך הטיפול ולהתאים את תכנית הלימודים של התלמיד במסגרת בית הספר על מנת שהוא יוכל למצות את יכולותיו על הצד הטוב ביותר. למרות שאבחון דידקטי מזוהה בעיקר כאבחון שעושים לילדים בבתי ספר, לאבחון זה אין גיל קבוע, בדרך כלל לקויות הלמידה ובעיות הקשב והריכוז לא בולטים בתקופת הגן של הילדים, אך לאחר שהילד כבר הגיע לכיתה א' ואפשר לראות את הרמה שלו ביחס לשאר בני כיתתו וגם את היכולת שלו להיות ממוקד לזמן ארוך אפשר להחליט אם להמליץ על אבחון דידקטי או לא. תוקפן של ההמלצות והמסקנות באבחון הדידקטי הוא ל-5 שנים בלבד כשלאחר מכן יש לבצע אבחון נוסף על מנת להמשיך ולקבל את ההקלות הנלוות לכך.

מה עושים באבחון דידקטי?

באבחון דידקטי, מבצעים המאבחנים שיחה עם ההורים של הנבדק (במידה והנבדק הוא ילד) ומקבלים מידע לגבי הנבדק מהצוות החינוכי שעקב אחר התלמיד ואחר התקדמותו. לאחר מכן, בוחנים המאבחנים את היכולות הקוגנטיביות של הנבדק - יכולות כמו חשיבה, עיבוד מידע, כישורי קריאה וכתיבה, הבנת הנקרא ויכולות זיכרון והתארגנות. לאחר האבחון, בודקים המאבחנים לעומק את הממצאים ומסיקים את המסקנות, הם בודקים את נקודות החוזק ואת הקשיים של הנבדק ואת הדרכים של הנבדק להתמודד עם הקשיים ומגישים את המסקנות להורים של הנבדק ולצוות החינוכי בבית הספר. הצוות החינוכי מקים ועדה שמאשרת את ההמלצות של מכון האבחון והם מחויבים לפעול על פי המלצות אלו ועל פי ההתאמות להן זכאי המאובחן. ההתאמות להן יהיה זכאי המאובחן משתנות ממאובחן למאובחן, אך ההתאמות הנפוצות ביותר שעליהן ממליץ המאבחן הן תוספת זמן בבחינות, התעלמות משגיאות כתיב, הכתבה לבוחן, הקראת שאלות ועוד התאמות נוספות על פי הצרכים של התלמיד. במקרים מסוימים ימליץ המאבחן על ביצוע אבחון נוסף או על ביצוע אבחון פסיכודידקטי שהוא אבחון מקיף יותר הכולל בתוכו לא רק את היכולות הלימודיות אלא גם את ההיבטים הרגשיים ואבחון זו מבוצע על ידי פסיכולוג שעבר את ההכשרה המתאימה.

למעלה