השאירו פרטים

איתור מוקדם של ליקויי למידה

איתור מוקדם של ליקויי למידה הוא לעיתים ההבדל בין הצלחה בחיים לקשיים בהמשך הדרך. על ידי אבחון דידקטי בסיסי ניתן לזהות קשיים ולהתחיל להתמודד ולטפל בהם
איתור מוקדם של ליקויי למידה

על פי סטטיסטיקות, כ-10% מהאוכלוסיה הם בעלי ליקויי למידה כאלו או אחרים אך זה לא כל כך פשוט להבדיל בין אלו שיש להם קשיי למידה כתוצאה מליקויי למידה לבין האחרים ולכן מורים מתקשים לזהות ולאתר את הסימנים לליקויי למידה.

איתור מוקדם של הסימנים יכול לעזור מאוד לתלמידים לא רק בתחום הלימודים אלא גם בתחומי החיים ובהתנהגות שלהם בכלל. לצורך העניין, תלמיד שיתקשה בשיעורי חשבון יכול להישאר מאחור בלמידה של החומר והדבר עלול להקשות עליו להתקדם עוד יותר בנוסף לקושי הראשוני, לכן חשוב לבצע אבחון מוקדם על מנת שהוא לא יפסיד את החומר וידע איך ללמוד את החומר למרות הקשיים.

אך עם זאת, כשתלמיד מנסה ללמוד ומראה מאמץ, זה לא בהכרח מה שאחרים רואים, לעתים מורים או הורים רואים בחוסר היכולת של התלמיד להצליח ולהתקדם חוסר רצון או חוסר השקעה בלימודים, מבחינתם התלמיד לא עושה מספיק מאמצים בלימודים, אולי מעניינים אותו דברים אחרים והציפיות הגבוהות שיש להם כלפיו גורמות להם להתאכזב. התנהגות כזאת כלפי תלמיד, שלא באשמתו, עלולה לגרום לכך שהוא ירגיש דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, תסכול רב ואולי אפילו כעס. כתוצאה מכך הוא עלול להגיב בהתאם ב-2 צורות, או שהוא יהיה במצב רוח ירוד מאוד או שהוא יגיב בכעס כלפי הסביבה והוא עלול לפתח התנהגות שלילית ואגרסיבית בגלל חוסר ההבנה כלפיו אך בלי יכולת להביע את הסיבה, כי הוא הרי לא יודע שיש לו קשיי למידה שפוגעים בו.

ההשלכות של אי האיתור המוקדם יכולות לבוא לידי ביטוי לא רק בטווח הקצר אלא גם לטווח הארוך והדימוי העצמי הנמוך למשל יכול להישאר במשך שנים רבות. איתור מוקדם של ליקוי הלמידה באמצעות אבחון דידקטי יכול לעזור להבין את הקשיים ולהקנות את הכלים להתמודדות איתן, מה גם שהאיתור יעורר מודעות לנושא והסביבה של התלמיד תתנהג בהתאם, בהבנה ובסבלנות רבה יותר מאשר לפני כן.

 

למעלה