השאירו פרטים

אבחון הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות המוכרת גם בשם ADHD היא הפרעה נוירו התפתחותית שהסימנים העיקריים שלה הם קשיי קשב, קשיי ריכוז, פעלתנות יתר ואימפולסיביות, עם זאת לא כל התסמינים מצביעים על הפרעת קשב. קראו את המאמר למידע נוסף.

מה זה הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ובמה זה מתבטא? בקריאת המאמר נענה לכם על כמה משאלותיכם.

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות המוכרת גם בשם ADHD היא הפרעה נוירו התפתחותית שהסימנים העיקריים שלה הם קשיי קשב, קשיי ריכוז, פעלתנות יתר ואימפולסיביות (ביצוע פעולות ללא מחשבה תחילה) למרות שלא כל התסמינים חייבים להופיע על מנת להיחשב כהפרעת קשב. הפרעת קשב וריכוז מופיעה אצל 5%-10% מהאוכלוסיה ונחשבת לשכיחה מאוד ביחס להפרעות אחרות. הפרעת קשב קיימת בכל הגילאים ומפריעה לסובלים ממנה במגוון תחומים: בלימודים, בעבודה וביחסים עם אנשים. כשרוצים לאמת או לשלול הפרעת קשב וריכוז אצל אדם יש לבצע אבחון הפרעת קשב וריכוז שנותן את הכלים לטיפול ולהתמודדות עם הקשיים הנובעים מכך.

אבחון הפרעת קשב וריכוז יש לבצע מוקדם ככל האפשר זאת ואחר שהתמהמהות עלולה להשאיר חותם בכך שהדימוי העצמי של הנבדק יורד עקב ציפיות גבוהות והישגים נמוכים. בנוסף, כשמסיקים מההישגים הנמוכים מסקנות לא נכונות כגון חוסר השקעה בלימודים ההתנהגות של התלמיד עלולה להתאים את עצמה לסביבה בצורה שלילית. החשד להפרעת קשב וריכוז לא עולה בדרך כלל בתקופת הגן, אלא רק לאחר שהילד מגיע לבית הספר וניתן להבחין בפער בהישגים שלו ביחס לשאר בני כיתתו או בחוסר היכולת שלו להתמקד בעבודה ולהמתין בסבלנות. כשמורה מרגיש שתלמיד מסוים לא מצליח למצות את יכולותיו באופן חריג למרות שהוא זוכה לסיוע מהצוות החינוכי הוא יכול להמליץ על ביצוע אבחון. האבחונים נעשים בדרך כלל בתחילת תקופת הלימודים בבית הספר היסודי או בתקופת התיכון על מנת שהתלמיד יוכל לממש את הזכות שלו להתאמות בבחינות הבגרות.

ההבדלים העיקריים בין הפרעת קשב וריכוז לבין לקות למידה הם שליקויי למידה מתבטאים בעיקר בכך שהתלמיד מתקשה בכתיבה, קריאה, בעל שגיאות כתיב רבות, קשיים בהבעה בעל פה ותסמינים נספים והפרעת קשב וריכוז נגלית בדרך כלל כשהילד "מרחף" בזמן שיעור או לא מצליח להתרכז בזמן פעולה מסוימת למרות שהוא יושב ומנסה לעשות זאת במשך זמן רב.

לפני אבחון הפרעת קשב וריכוז יאסוף מאבחן שהוסמך לכך על ידי משרד החינוך מידע לגבי הילד באמצעות ההורים ובאמצעות הצוות החינוכי בבית ספרו של הנבדק על מנת שהוא יקבל תמונת מצב ויבין איפה לדעתם מתקשה התלמיד כדי לדעת במה להתמקד באבחונים. תהליך האבחון כולל מילוי שאלונים על ידי ההורים של הנבדק או הדמות החינוכית המרכזית של הנבדק (המורה מחנך למשל) ופגישה עם איש מקצוע שיתבונן על התנהגות הילד, יסיק את מסקנותיו ולבסוף יעביר להורים ולצוות החינוכי את המלצותיו על המשך טיפול ויכווין אותם להתאמת תכנית לימודית לתלמיד המאובחן.

בשנים האחרונות התגברה המודעות לגבי בעיות קשב בצורה משמעותית מבעבר. בעוד שפעם היו מחשיבים ילדים עם בעיות קשב וריכוז כילדים בעיתיים שלא מעוניינים להשקיע בלימוד או במקרים אחרים נחשבו הילדים לילדים בעלי לקות למידה באבחון דידקטי בסיסי, כיום מבינים שיש סיבה לכך, והילדים לא יכולים למצות את יכולותיהם בגלל הפרעות קשב שלא מאפשרות להם לעשות זאת. 

למעלה